Om deze website goed te laten functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Zonder cookies zijn sommige delen van deze website niet functioneel. Bijvoorbeeld de webshop. Daarnaast gebruiken wij Google analytics om de inhoud van deze website, voor de bezoeker zo prettig mogelijk te laten ervaren.

Blogs

Wereldwaterdag 22 maart 2013

Door Doris van de Heuvel
Ook dit jaar kon het jeugdwaterschapsbestuur de wereldwaterdag niet zomaar voorbij laten gaan.

Al op 21 maart kwamen we bijeen in Alkmaar, bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. We hadden ’s avonds afgesproken en daar bedachten we met z’n alleen vragen voor het gesprek met de dijkgraaf van Hollands Noorderkwartier, Luc Kohsiek. Na een uur hadden we alle vragen bedacht en verdeeld en liepen gezamenlijk naar het hotel waar we zouden overnachten. De volgende ochtend, na het ontbijt, begonnen we met onze eerste actie. Fietszadelhoesjes om zadels doen. We begonnen met een school die naast het hotel lag. Al snel zag het geel van de gele hoesjes en trok het veel aandacht. We liepen door naar het station van Alkmaar en ook onderweg konden we het niet laten enkele zadelhoesjes uit te delen. Vrij snel waren alle zadelhoesjes op en waren de fietsen voorzien van mooie gele hoesjes ter promotie van het Jeugdwaterschapsbestuur. Voordat we met de bus naar ‘Dijk te kijk’ reden moesten we nog wachten op enkele bestuurders die wat verlaat waren.

Aangekomen bij ‘Dijk te kijk’ dronken we wat en liepen vervolgens naar de kade om een beeld te krijgen van hoe de dijk eraan toe is. Er werd ons verteld dat de dijk bij Petten niet voldoet aan de landelijke eisen. Als er een zware storm zou komen, zou deze dijk het volgens de berekeningen niet houden. Met vervelende gevolgen. We waren blij toen we weer naar binnen mochten want hoewel het officieel lente was voelde de temperatuur aan de kust aan als midwinter. We kregen te horen dat er een plan was voor versterking en verbetering van de Dijk en mochten zelf ook, door middel van posters, onze ideeën inbrengen die misschien van pas komen bij het ontwerpen van de nieuwe dijk.

We hadden een lunch in strandpaviljoen Struin wat tevens de favoriete plek is van meneer Kohsiek. Van daar uit hadden we mooi overzicht over de zee, de dijk en het achterliggende land.

Na het bezoek aan het strandpaviljoen gingen we door naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie Heiloo, waar we een gesprek hadden met de dijkgraaf van Hollands Noorderkwartier, Luc Kohsiek. Bij binnenkomst begroette hij ons allemaal vriendelijk. Vervolgens vertelde hij eerst iets over zichzelf. Onder andere dat hij al vrij lang zich bezig houdt met water. We stelden hem vragen over bijvoorbeeld de zwakke dijk bij Petten en of dat een probleem kon vormen in verband met de kernreactor. Hij vertelde dat hij voor de ramp in Fukushima er niet zo bij stil stond dat het zonder toevoer van zoet water mis zou kunnen gaan. Nu denkt hij hier wel over na en wil er zo snel mogelijk iets aan doen, zodat de kernreactor veilig is. Ook vroegen we hem wat de waterschappen op internationaal gebied doen. Hij vertelde toen over zijn ervaring met de orkaan Katrina bij New Orleans, waar de dijkgraaf een maand voor de ramp was en al zag dat het niet geheel veilig was. Hij gaf aan dat we in Nederland nadenken over de toekomst met de ervaringen van het verleden en dat de Amerikanen niet nadenken over het verleden en meer leven in het hier en nu. Verder vertelde hij ook nog over het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Doordat de dijkgraaf nog meer te doen had op de Wereldwaterdag dankten wij hem hartelijk voor zijn tijd. Voordat we naar het station reden, poseerden we met z’n allen nog even voor een officiële fotograaf. Daarna was onze bijeenkomst ten einde.

Wereldwaterdag 2013 was voor het Jeugdwaterschapsbestuur erg geslaagd en we hopen dat andere jongeren er door middel van de zadelhoesjes ook op attent gemaakt zijn.